Precis som med de flesta andra branscher så går restaurangvärlden igenom olika trender, beroende på vad som är inne för tillfället. Det har att göra med en rad olika faktorer som ekonomi, miljö och samhälle men också vad som lanserats av livsmedelskedjor, celebriteter och TV-serier. När Kim Kardashian uttrycker förkärlek för en viss bakelse går den i taket i USA: bagerier inom kort, om när matvarubutiken Waitrose ansåg att svensk mat var riktigt het gjorde det snabbt britterna till de främsta fantasterna av allt ätbart från Sverige. Är man intresserad av de kommande trenderna inom restaurangbranschen så har Tripadvisor syster sida The Fork sammanställt ett antal trender som man anser komma i den närmaste framtiden. Då sidan koncentrerar sig på ätande runtom i världen och hur resenärer runt om i världen reagerar på den mat och de restauranger de upplever så är dessa trender baserade på människornas tycke och smak.
- Mat och fest i ett. Det har blivit allt mer populärt att organisera olika events i samband med matetablissemang och det har restauranger runt om i världen börjat ta vara på allt mer. Borta är de gamla dagarna där en grekisk taverna bjöd på dansunderhållning eller en spansk krog hade en gitarrist som satt och spelade lugnt i något hörn. Nej, nu bjuds det till fest i stället där matgästerna känner sig mer som inbjudna till en personlig fest än som regelrätta kunder. Man äter och minglar, dansar och sjunger i sällskap med varandra och beroende på vad för slags restaurang det är har man olika teman.
- Naturmaterial. Som en direkt konsekvens av den allt stigande miljömedvetenheten har många restauranger nu börjat använda mer naturliga material för sin inredning. Det kan handla om tallrikar hand drejade av lera, karaffer i keramik och bordsdukar vävda av kvinnor i tredje världen som med det blir stöttade i sina etablerande av egna företag.
- Hälsa till varje pris. Hälsotrenden har pågått länge nu men den ser inte ut att avta under de närmaste åren. Folk har blivit alltmer medvetna om de gifter och onödiga produkter som de får i sig i samband med mat och dryck, vilket har fått många restauranger att storsatsa på så organiskt och ekologiskt som möjligt. Det finns också menyer där man berättar hur många kalorier en rätt innehåller, många fler alkoholfria alternativ på cocktail listan och fler grönsaker. Allt fler restauranger erbjuder även många rätter som är gluten- eller laktosfria eller som innehåller bra alternativ till vitt socker.
- Pop up. En rolig trend inom restaurangvärlden är så kallade pop up restauranger som bara har öppet under en mycket kort tid. Det kan handla om bara några dagar så det gäller att hålla koll! Pop up restauranger har alltid ett specifikt motiv som antingen har men meny eller med inredningen att göra; att all mat är baserad på ostbågar eller att man äter i nattsvart mörker.