Om du driver en restaurang eller har planer på att starta en så finns det redan väldigt mycket att tänka på. En viktig del i verksamheten är såklart att få in nya kunder och se till att folk får höra talas om att stället ens existerar. Som tur är så behöver det inte vara så svårt som man kanske tror. Det är också viktigt att tänka på marknadsföringen nu med nedstängningarna som man nu börjar öppna upp igen.
Sociala medier är ett måste
Sociala medier är idag obligatoriskt för vanliga restauranger, det finns helt enkelt inget bättre ställe att billigt marknadsföra sin verksamhet än genom människors mobiler. Det primära sociala mediet du bör fokusera på är Instagram.
Den här fotoappen låter dig lägga upp bilder och det är ett perfekt tillfälle för dig att göra reklam genom att lägga upp bilder på era bästa måltider. Se till att bilderna ser inbjudande ut och använd relevanta haschtags för att göra så att folk hittar dina foton. Släng med ett rabatterbjudande i bildtexten så kan du antagligen locka till dig lite fler kunder.
Facebook är också ett alternativ eftersom plattformen låter dig göra reklam mer lokalt. Genom deras annonsprogram kan du sända ut annonser direkt till människor som bor i din stad, vilket gör det billigare och mer effektivt. Du kan också kommunicera enkelt med kunder där, antingen befintliga eller framtida.
Folk gillar sin mat
Folk älskar sin mat och kan bli väldigt passionerade över det. Om du erbjuder en bra service så är det väldigt troligt att det här kommer att sprida sig. Många lägger upp bilder på sin mat och det är inte ovanligt med små minirecensioner på exempelvis Twitter och Instagram.
Det är därför viktigt att du har det här i åtanke, eftersom det kan bli en effektiv och helt gratis marknadsföring för din del. Bra service, mat som ser god ut och liknande saker är det viktiga här.